۱۳۹۳/۷/۷

پیزۀ خانه گی

پیش خود گفتم، از اینکه اکثر مردم ما بیچاره و مسکین استند و بسیاری شان نانِ خوردنِ خوده ندارند، و یا مه واری زنده گی متوسط دارند که دست و دهان استند و شب و روزه به مشکل میچلانند و تلویزیون ها هم خدا یار جان شان ده برنامه های آشپزی خود، خوراک های ره تیار میکنن  که اگه مه واری آدم غریب شوقِ پخته کدنشه کنه باید پول مصرف یک هفته یی ره ده یک وقت برباد کنه. از همی  خاطر تصمیم  گرفتم که طرز تهیۀ یک خوراک خارجی ره که حالی همه مردم با نامش آشنا شده اند ولی بسیاری مزه اش را هم نچشیده اند، برایتان نوشته کنم ...
نام تجارتی ایی پیزه ره «هر چه که خدا و اس» ماندیم. ده بی برقی، ده وقتی که گاز نداشته باشین، ده سر دیگدان و آتش هم پخته کده میتانین. ما و شما غریب مردم استیم و بی کبر استیم ... هر چه که خدا و اس دگه ... ده هوتل ها خو چاره و پرده ما نمیشه.
مواد مورد ضرورت برای دو نفر اولاد غریب که کم خوراک باشند :
نیم پاو بامیه تازه
یکدانه نان خشک گرد وطنی
مه خو یقین ندارم که تمام این چیز ها ره ده خانه داشته باشیم ولی باز هم اگر ماست، پنیر، تخم مرغ، سیر، پیاز، زردک و هر نوع حبوبات که از شب قبل مانده باشد مثل لوبیا، نخود، ترکاری ها مثل بانجان سیاه و بانجان رومی، مرچ دولمه، نوشپیاز ، نعناع، کچالو و شلغم و غیره .... ده خانه بود به مقدار کم از شان استفاده کنین.
یک ملاقه روغن، اگه روغن نبود از همسایه قرض بگیرین ... متوجه باشین که همسایه تان سیاستمدار یا وکیل پارلمان نباشه که همو یکدانه دیگ سیاه و چغت هم که دارین گرو میشه بخیر ... باز از یخن مه نگیرین.
نمک و مرچ سیاه و سرخ و سبز، گشنیز خشک، زرد چوبه و مصالح دیگ به اندازه ضرورت و حسب ذایقه ... ایی چیز ها اگه نبود هم صدقۀ سرتان ... خو یک کمی بی مزه میایه مگم خیر اس دگه ...
طرز تهیه : اول بامیه را خورد، خورد، ریزه نموده بعداً بشویید و در روغن بریان کنید تا لیس یا غاز بکشد. اگه اول بشویید و باز ریزه کنید غاز نمیکشه و در نتیجه پیزه چسپوکی نمیداشته باشه و کش نمیته. باز تمام مواد از سر نان خشک پائین میفتن .... حال تمام ترکاری ها را ریره نموده با حبوبات و هر چه که خدا و اس ، گدوود نمایید و با بامیه یکجا در روغن سرخ نمایید تا چسپوکی بامیه را به خود جذب نمایند.
حال تمام این بلا و بتر را بالای نان گرد بریزید و به تمام حصه های نان هموار نمایید و نان را در داش نان پزی و یا تندور خانگی برای ده دقیقه بگذارید و بعد آنرا بیرون آورده و به شکل سه کنجی برش نموده و نوش جان نمایید.
نتیجه:
تنوع در خوراک ها ایجاد میشه.
سرگرمی برای شما و خانواده جور میشه و حد اقل پیش همی اولاد ها کمی نام تان میبرایه.
از ظرف شستن بی غم میشین.
اولاد ها هم ده دل شان ارمان نمیمانه که پیزه نخورده اند.
از همه بهتر این که وقتی ایی رقم پیزه ره خوردند دگه هرگز شما ره محکم نمیگیرن که به ما از بازار پیزه بخر.
و تا جایی که مه ده گلکاری میفامم هزاران فایدۀ دگه داره که یکیش هم ایس که ده حق مه دعا خات کدین کتی از ایی رقم آشپزیم ...

پایان

سلـ(محـ(غیاثی)ـمود)ـطان
‏دوشنبه‏، 2014‏/09‏/22




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر