۱۳۹۳/۲/۱۸

حقوق زنان در اقفانستان مساویست !!!

هر وقت اخباره میشنوم یا میخوانم و یا می بینم، یک نه یک خبر راجع به حقوق زنان در آن موجود میباشه: که حقوق زنان پامال میشود و زنان از حقوق مساوی در جامعه برخوردار نیستند و همه زنان در کشور ما انسان های درجه دوم شمرده میشوند.
   ولی مه که می بینم زنان ده وطن ما حقوق مساوی دارن. این خبرنگار ها هم خدا یار جانشان از دستی که بی خبر استن مقصد یک گپ ناق جور کنن دگه ... کی میگه که زنان در کشور ما حقوق مساوی ندارن؟
    حالی مه ثابت میکنم که حقوق مساوی دارن !
   همیشه گفته میشه که «زنان حقوق مساوی دارند.» اول بیائین که ایی جمله ره تفسیر کنیم. منظور شان از زنان ایست که زنان با یکدیگر شان حقوق مساوی دارن نه با مردان. اینجه نگفتن که زنان با مردان حقوق مساوی دارن و راست هم میگن. در وطن ما و اکثر کشور های مثل ما، مرد ها انسان درجه اول هستند و حقوق شان با یکدیگر شان مساویست و زنان هم که انسان های درجه دوم هستند حقوق شان با یکدیگر شان مساوی است. دگه مشکل ده چیس؟
   اگه حجاب جبری اس بالای همه زنان اس و هیچ استثنای برای کسی قایل نمیشن ایی که یگان خانم ها نو نو پیدا شدن و با ایی حجاب  جبری مبارزه میکنن در اصل حقوق مساوی را خودشان پایمال میکنن نه مرد ها.
    اگه یک زن ده جوزجان از شوهرش لت میخوره، یک زن دگه عین شکل ده پکتیا مورد لت و کوب شوهرش قرار میگیره. همی خود مساوی بودن حقوق زن را در کشور ما نشان نمیته؟ چقدر مردان ما این حقوقه به شکل صحیح آن مساوی نگاه میکنن.
    اگه یک زن خوده ده هرات آتش میزنه یکی دگه ازش تقلید کده ده  بلخ خوده آتش میزنه. کی کسی مانع شان میشه؟ اگه مانع شان شوه حق تلفی اس دگه. هر زن حق داره وقتی سرش فشار روزگار بیایه خوده آتش بزنه ... اگه یکیشه بانن که خوده آتش بزنه و دگیشه نمانن، باز حقوق آن خانم هراتی با خانم بلخی کی مساوی گفته میشه؟
    اگه یک قوماندان صاحب تنظیمی چهار زن داره برای هر چهارش خانه ساخته، چهار تا موتر خریده، و از هر چیز چهار چهار تا میخره، همی مساوی بودن حقوق زنان نیست خی چیس دگه؟ یک کمی فکر تانه بگیرین ... غیر نام مرد ها ره ده کشور تان بد میکنین همی مردم جهان چه خات گفتند؟ ...
    اگه فلانی سر دختر خود پیسه گرفت، چرا بسمدانی هم پیسه نگیره و حقوق دختر خوده با دختر فلانی مساوی نسازه؟ اگه عروسیشه ده هوتل هفت ستاره کدن از ایی ره چرا نکنن؟ ایی هم چشمی نیس ایی حقوق مساوی اس. شما نمی فامین.
    همی ملا های ما یکی به طرف دگه دیده حقوق زنان و دختران را بسیار خوب مساوی نمیسازند؟ ... مثلاً یک ملا صاحب ده ولایت کندز سر یک دختر ده ساله تجاوز میکنه، ملا صاحب دگه بخاطری که حقوق زنان در ولایتش پایمال نشوه و مساوی شوه او هم سر یک دختر بیچاره دگه تجاوز میکنه ... همی مساوی بودن حقوق نیس؟ یعنی هر دختر حق داره که ملا صاحب منطقه سرش تجاوز کنه ... باز اگه یک ملا ره دستگیر کده جزا میتن و یکی از زور کار میگیره و خوده از جزا خلاص میکنه، ایی مربوط حقوق زنان نمیشه. ایی حقوق ملای دستگیر شده اس که پایمال شده ... گپ هم بزنی ایطور برت حدیث و آیت میکشن که دل کافر سرت میسوزه.
    اگه طالبان یک زن را در شمال کشور سنگسار میکنند، گروه دیگرشان در غرب کشور نیز یک زن را سنگسار میکنند. از ایی کده حقوق مساوی بوده میتانه؟ از قرن هاست که حقوق زنان در وطن ما مساویست ولی کسی حقه نمیگه. 
   اگه مرد های جوان ده سر سرک پشت یک زن چادری داره میگیرن، همی رقم پشت یک زن چپن پوش و با حجاب را هم میگیرن و از یک دختر جوانی که کمی بی حجاب تر از اینها اس یا یک چپن و چادرک به سر داره ، هم میگیرن... اگه پرزه های رکیک میگن به همه زنان و دختران میگن. اگه با شانه خود تکر میزنن هیچ تبیعضی ره روا نمیدارن. ایی خودش ترقی اس و حقوق مساوی زنان.
    یکی دگه ایی موضوع هم اس که بسیاری ما حقوق زنان را خوب مساوی نگاه میکنیم اما سر خود نمی فامیم. یا میفامیم تیر خوده میاریم که این خود تخطی از حقوق مساوی مردان اس. چرا ما با دگه مردان حق مساوی نداشته باشیم؟ یا شکسته نفسی میکنیم؟ بیائین که سر ده گریبان خود کنیم و به یاد بیاریم که آخرین بار ده کجا حقوق زنان را مساوی ساختیم؟؟؟


سلطان محمود غیاثی
يکشنبه، 2014/05/04

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر